zondag 12 juli 2009

Ding 22 Bibliotheek 2.0

Dat is me nog niet overkomen, op 1 middag 2 dingen afronden.
Ik heb A librarian's 2.0 manifesto van Laura Cohen door genomen en ik kan het er in grote lijnen me wel in vinden.
Bibliotheek 2.0 moet je volgens mij zien als een nieuwe uitdaging met nieuwe mogelijkheden waar je als bibliotheek gebruik van moet maken.
Je kunt met de bibliotheek 2.0 diensten aan de klanten aanbieden, zodat de collecties van de bibliotheek nog meer tot hun recht komen en gebruikt worden.
De collectie is niet zomaar een bulk van informatie, maar klanten van de bibliotheek kunnen met die collectie aan de slag.
Het is leuk een boek te lezen, maar wat is leuker om op een makkelijke manier je reactie op het boek kwijt te kunnen en dan met anderen reacties delen, elkaar tips geven als je merkt dat de lener ook graag dat soort boeken leest. Dit geldt natuurlijk ook voor cd's, dvd's etc.
Het is als bibliotheek wel de kunst om het de bibliotheekgebruiker deze diensten op een eenvoudige en aantrekkelijke manier aan te bieden, anders ben ik bang dat er weinig of geen gebruik van gemaakt wordt.
Sommige dingen vond ik echt niet eenvoudig om te doen, zoals ik bij ding 21 al aangaf, Worldcat, maar ook LibraryThing is toch puzzelen.
Voor bibliotheek medewerkers is het natuurlijk mooi dat er een community is voor het bibliotheekwerk. Het moet nog wel meer gaan leven heb ik het idee. Ik heb me bij Catster, een community van kattenliefhebbers aangemeld en dan word je besprongen door kattenliefhebbers die ervaringen met je uit willen wisselen. Ik moet er wel bij vermelden dat het een van oorsprong Amerikaanse community is, dus héél veel mensen maken daar gebruik van, maar de deelnemers bepalen uiteindelijk het nut van de community. Trouwens om eens een Nederlandse community te noemen, Dizzie.nl heeft ook een aantal fanatieke deelnemers die graag ervaringen met je willen delen.

2 opmerkingen:

  1. Hey Annet,

    Petje af ook veel gedaan. Goed verhaal!
    grs;
    Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee dingen op een middag gaat je anders goed af. :-)
    Als de bibliotheek kiest voor een community moet er wel goed naar de aantrekkelijkheid en gebruikersvriendelijkheid worden gekeken inderdaad. Zoveel mogelijk afhakers zien te voorkomen, want dat doet men snel met zoveel aanbod.

    Toe aan het laatste ding, succes!

    BeantwoordenVerwijderen